Distributieketting

Gespecialiseerd in distributieketting controleren/vervangen

 

Hierbij proberen we in het kort de functie en werking van de distributieketting uit te leggen. De functie van de distributieketting is zoals ook bij de distributieriem het aandrijven van de nokkenas of nokkenassen, die vervolgens de in en uitlaatkleppen weer bedienen. De distributieketting is een enkele of dubbele ketting die loopt over het tandwiel van de krukas en over het tandwiel of tandwielen van de nokkenas(sen) door de verbanding in de motor worden de zuigers in werking gesteld, die vervolgens de krukas doen draaien en die doormiddel van de distributieketting de nokkenas(sen) doen draaien, en de in en uitlaat kleppen doen openen en sluiten.

 

De distributieketting ligt door middel van een kettingspanner strak om de tandwielen. Het is belangrijk dat de ketting strak ligt en niet van positie kan verschuiven. Het is namelijk van belang dat de timing(tijdstip) van de ketting goed staat. De reden van de timing is dat de in en uitlaat kleppen op het juiste moment moeten openen en sluiten. U begrijpt als een klep naar beneden staat de zuiger niet naar boven mag komen. De kettingspanner die de ketting op spanning houd is in de meeste gevallen een hydraulische kettingspanner. De distributieketting draait in vergelijking met de distributieriem door de motorolie.

Distributieriem of distributieketting:

 

Hoe kan je zien of de auto een distributieketting of een distributieriem heeft?

Als de auto een distributieketting heeft is deze in het motor blok gebouwd, natuurlijk ook omdat deze door de olie moet lopen.

De distributieriem zit tegen het motorblok aangebouwd en loopt dan ook droog. Dit is meestal te herkennen aan een kunststof afdekkap aan de kopse kant van de motor. Het nadeel van een distributieriem is dat deze tussentijds doormiddel van een interval gecontroleerd of vervangen moet worden. Een distributieketting is onderhoud vrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dat vele malen minder voor. Wel komt het in regelmaat voor dat de kettingspanner niet goed meer zijn werk doet, waardoor de ketting te los gaat liggen en een reparatie noodzakelijk is.

U herkend een losliggende distributieketting aan een ratelend geluid in de motor.

Bij de vraag heeft mijn auto een distributieketting of een distributieriem kunt u ons altijd bellen, wij helpen u graag verder. Ook voor een passende offerte kunt u altijd contact met ons opnemen!